Laatste dagen in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wieteke Reep - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wieteke Reep - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Kaapstad

Door: Wieteke

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

13 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het vrijwilligerswerk zit er alweer bijna op! Voor mijn gevoel is het heel erg snel gegaan, al lijkt het ook lang geleden dat ik nog in Nederland was. Op het Learner Support Centre gaat het prima. Ik leer de leerlingen steeds beter kennen en zij mij, dat is erg leuk. Alleen jammer dat ik dan alweer weg moet. Soms is het er erg druk en ben je de hele dag bezig, maar het kan soms ook erg rustig zijn. Op de rustige dagen heb ik een paar lessen bijgewoond. Erg interessant om te zien. Ze zitten met ongeveer 45 leerlingen in een klas op van die ouderwetse houten bankjes. Sommige docenten proberen les te geven, maar andere docenten doen vrijwel niets. Laatst liep ik een paar keer langs een klas en die docent zat de hele les alleen maar op zijn mobiel. Vaak zijn de docenten tijdens de les ook lang weg. De kinderen missen zo wel een beetje een goed voorbeeld. Verder heb ik de leerlingen veel geholpen met hun opdrachten. Iets op internet opzoeken vinden ze erg lastig, dus daar kunnen ze wel hulp bij gebruiken. Ook heb ik vorige week een e-mailaccount aangemaakt met een meisje. Ze gaat meedoen aan een project vanuit Nederland en had daarom een e-mailadres nodig. Ze was er heel erg blij mee en had niet gedacht dat het zo makkelijk was om e-mails te versturen en te lezen. Leuk om haar hierbij geholpen te hebben! De workshop van afgelopen donderdag ging helaas niet door. Het is erg moeilijk om de leerlingen na school naar het LSC te laten komen. Het maken van afspraken is hier erg lastig en ze plannen niet vooruit. Ook op andere workshops of naschoolse activiteiten was geen enkele leerling aanwezig. Op vrijdag kwamen wel een paar leerlingen vragen wanneer de workshop nou was, een dag te laat helaas. Vorige week woensdag en gisteren ben ik weer naar de bibliotheek in de township geweest. De kinderen vinden het altijd leuk als we komen, dus dat is fijn. Heb vorige week vooral geholpen met huiswerk en gisteren heb ik met ze gekleurd en gekletst.

In mijn vrije tijd heb ik ook weer genoeg leuke dingen gedaan. Woensdag zijn we met alle vrijwilligers uiteten geweest voor het afscheid van Karin. We gingen naar een luxe steakhouse. In Zuid-Afrika houden ze van veel en goed vlees en hier waren vooral rijkere mensen uit Kaapstad. Het was erg lekker en gezellig! In vergelijking met Nederland is het trouwens nog erg goedkoop; je betaalt ongeveer 10 euro voor een goed stuk vlees. Donderdag heb ik afscheid genomen van Karin en sliep ik een nachtje alleen in het huis, wel raar na al die weken in een vol huis. Vrijdag ben ik na het vrijwilligerswerk naar het District Six-museum gelopen. Dat gaat over de apartheid. Het was erg klein, maar het verhaal erachter was wel interessant. Daarna ben ik nog naar ander museum geweest. In een oud gebouw van de VOC hangen schilderijen van Nederlandse schilders uit de zeventiende eeuw. Het gebouw was erg mooi en het was ook grappig om zo ver weg Nederlandse schilderijen te zien. ’s Avonds kwamen mijn nieuwe huisgenoten: vier meiden uit Nederland die hier zes weken sportlessen gaan geven als stage. Nog even gezellig een drankje met ze gedronken. Zaterdag ben ik met de bus naar Groot Constantia geweest; een grote wijngaard vlak onder Kaapstad. Daar wat rondgelopen en rondgekeken, was erg mooi. Het was helaas wel een beetje regenachtig. In Kaapstad was het mooier weer en ben daar nog even naar Bokaap geweest, een wijkje met mooie gekleurde huisjes. Daarna met de nieuwe meiden gegeten en ’s avonds met Femke, Dion en George uit geweest. Was weer erg gezellig! Zondag was er hier een grote wielerwedstrijd die naar Kaap de Goede Hoop ging en weer terug naar Kaapstad. De hele stad was afgesloten dus we konden bijna geen kant op. We hebben eerst uitgeslapen en zijn toen met de taxi naar Waterfront gegaan. Daar hebben we wat rondgelopen en op een terrasje gezeten, lekker relaxt. Maandag heb ik met Femke en Lisa gegeten en zijn we naar een soort cultuurfestival in het centrum geweest. Overal op straat kon je kijken naar dans, kunst of muziek. Als laatst hebben we een tijdje naar het Philharmonic Orchestra van Kaapstad geluisterd. Het was best mooi, maar op het einde werd het een beetje André Rieu-achtig.

Ik heb nu nog maar twee daagjes vrijwilligerswerk. Gisteren heb ik al afscheid genomen van Fiona omdat zij er morgen en overmorgen niet meer is. Dan merk je opeens dat het toch wel snel gaat. Vandaag gaan we weer met zijn allen uiteten omdat Dion en ik dit weekend weggaan. Aan de ene kant is het wel jammer, maar ik heb ook heel veel zin in mijn reis! Het eerste weekend ga ik naar Stellenbosch, een klein universiteitsstadje vlakbij Kaapstad. Maandag ga ik verder naar de kust in het zuiden; de Garden Route. Hoop jullie ook dan op de hoogte te kunnen houden!

  • 13 Maart 2014 - 18:07

    Simone:

    Zo, je doet lekker aan cultuur snuiven ! Leuk !!! Het gaat echt heel snel Wiet, jeetje, zit het lesgeven en alweer bijna op... Gelukkig komen er nu weer andere leuke dingen aan !!! Je maakt toch wel foto's ? Je hoeft er niet zo veel te maken als je moeder hoor !!! Wil ze straks wel heel graag zie !
    Succes met het vervolg van je trip !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Dikke kus van tante !!!

  • 13 Maart 2014 - 21:15

    Romy:

    Hartstikke leuk om te lezen! Succes met je laatste dagjes in Kaapstad! En veel plezier alvast met rondreizen. Kus

  • 14 Maart 2014 - 19:25

    Marion:

    Lieve Wieteke,
    Een mooi afscheid toegewenst in Kaapstad en dan op naar het volgende hoofdstuk:
    de terugreis, nu per bus, naar Johannesburg! Hoop dat je veel moois tegenkomt onderweg
    en dat leuke ontmoetingen je pad kruisen. Neem ook lekker de tijd voor jezelf hoor!
    Veel liefs, mam XXX

  • 15 Maart 2014 - 13:58

    Lida:

    Ik bedacht me al dat je tijd op school er op zit. Veel mee gemaakt in korte tijd, toch.
    Ik zie ook graag alle foto's!
    Je reis gaat beginnen (of is al begonnen) en net als mama hoop ik dat je veel mooie dingen zult zien en mooie ontmoetingen zult hebben.
    En Stellenbosch als eerste pleisterplaats is leuk. Ook hier veel geschiedenis m.b.t. De VOC.
    Zet de genietknop in je hoofd maar op 200 %!!!
    Lida.

  • 15 Maart 2014 - 16:44

    Rinze Jager:

    Wieteke, Mooi dat je hiervan zo geniet. Wij vinden je verhalen prachtig.
    Kijken nu al uit naar het volgend verhaal. Groetjes van 0 en 0.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 6254

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 10 April 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: