Eerste schoolweek zit erop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wieteke Reep - WaarBenJij.nu Eerste schoolweek zit erop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wieteke Reep - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweek zit erop

Door: Wieteke

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

25 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vorige verslag was alweer van een week geleden, dus tijd voor een update!

Op de school ben ik nu al wat meer gewend. Toch blijf ik de negatieve sfeer tijdens bepaalde lessen wel vervelend vinden. De docent doet nauwelijks iets en er is dan chaos in de klas. De leerlingen hebben geen oefening om te doen waar ik ze bij kan helpen en als ik met ze klets worden ze daarop aangesproken. Ik kan dan dus niets doen. Gelukkig zijn er ook leuke lessen waarbij ik de leerlingen of de docent kan helpen! Morgen en overmorgen ga ik naar het Learner Support Centre op de middelbare school. Dat is een soort mediatheek waar de leerlingen heen kunnen gaan als ze geen les hebben of niet in de les hoeven te zijn omdat ze hun werk af hebben. Ze kunnen daar aan hun huiswerk werken. Dolly werkt daar nu, maar zij gaat donderdag weg en er komt geen nieuwe vrijwilliger voor. Misschien dat ik dat dan kan afwisselen met de basisschool.

Naast het vrijwilligerswerk heb ik nog veel leuke dingen gedaan. Woensdagavond hadden we een 'braai' (barbecue) met alle vrijwilligers bij ons thuis. Dat was erg gezellig! Het is eigenlijk precies zoals in Nederland maar we mogen het geen barbecue noemen. Donderdag ben ik samen met Dolly en Krissie naar de Tafelberg gegaan. We zijn met de kabelbaan omhoog gegaan en hebben daar wat rondgelopen. Mooie uitzichten weer! Het was best fris daar, weer even raar als je die warmte nu gewend bent. Karen nodigde me uit om vrijdag naar een kerkdienst van Desmond Tutu te gaan en Femke en Lisa gingen ook mee. Het was wel vroeg opstaan; we moesten daar al om 7 uur zijn. Maar het was zeker de moeite waard! Een erg bijzondere man. Na de dienst konden we met hem op de foto en gingen we ergens verderop in de straat ontbijten. Het was te laat om nog naar school te gaan omdat ze op vrijdag al vroeg stoppen. Ben 's middags naar Waterfront (wijk in Kaapstad) gegaan.

Het weekend was ook weer super. Zaterdag gingen we met Fiona (medewerker van Teacher for Africa) naar Kaap de Goede Hoop. Onderweg zijn we gestopt bij Muizenberg, Fish Hook en Bolders Bay en hebben we af en toe ergens lekker gegeten. Bij Boulders Bay hebben we de pinguïns gezien! Bij Kaap de Goede Hoop een toeristische foto gemaakt bij het bord en verder wat rondgelopen en rondgereden. Onderweg zagen we struisvogels, apen en kamelen rondlopen. Gaaf om die zo in het wild te zien! Op de terugweg naar Kaapstad stopten we nog even bij een wijngaard. Bij het restaurant daar nog even een wijntje gedronken met een prachtig uitzicht over de zee, een mooie afsluiting van de dag. Zondag hebben we 's ochtends lekker rustig aan gedaan. 's Middags ging ik met Krissie, Femke, Lisa en George naar Kirstenbosch. Dat is een soort park/tuin en elke zondag zijn daar concerten. Toen we daar aankwamen bleek dat het concert was uitverkocht maar de taxichauffeur zei dat we het ook best vanuit het park konden beluisteren. In het park hebben we heerlijk gezeten en even een rondje gelopen.

Gaat goed dus, vermaak me hier prima! Groetjes vanuit het zonnige Zuid-Afrika!

  • 25 Februari 2014 - 18:47

    Simone:

    Heerlijk om het weer te lezen allemaal !!! Ik heb net je foto op FB gezien met meneer Tutu, leuk ! Begreep van je moeder dat hij niet veel diensten meer doet, dus heel bijzonder ! Jammer dat het tijdens de lessen niet zo lekker gaat, maar je doet je best en meer kan je niet doen... We blijven je volgen !!!
    XXX van mij... Hans zit in China, maar als hij weer thuis komt laat ik je verslagen ook aan hem lezen...!

  • 26 Februari 2014 - 14:24

    Marion:

    Lieve Wieteke, fijn om te lezen dat je nog steeds zo geniet!!
    Het zou inderdaad leuk voor je zijn als je het werk van Dolly wat kan overnemen ter afwisseling
    van jouw huidige werk.
    Wat zal jij trouwens al een lekker kleurtje hebben met al die zon!
    Veel liefs, mam xxx






  • 27 Februari 2014 - 17:29

    Lida:

    Jeetje, Wieteke, wat een ervaringen doe je zo op! Klinkt wel goed zeg.
    En Tutu ontmoeten is bijzonder hè? Ik vond het zo'n klein mannetje van dichtbij. Maar wat een charisma heeft hij.

    Ik ben benieuwd hoe je het in het LSC op de Highschool straks vindt. En of je er ook iets kunt betekenen. Vanaf hier veel succes.

    Lida.

  • 28 Februari 2014 - 16:53

    Dea:

    Hoi Wieteke wat ben jij een bofkont dat je zo naar een kerkdienst met Desmond Tutu kunt gaan.Wat een belevenis. Hoe is het op het Learner Support Center gegaan? Ik neem aan dat je weer allerlei ervaringen opdoet. Geniet in ieder geval van alles wat je meemaakt.

    Dea

  • 01 Maart 2014 - 18:39

    Rinzejager:

    Wat een belevenis bergen en dalen ontmoeten elkaar niet............maar mensen wel.
    Mooi verhaal wij genieten er van. Groetjes van 0 en 0.

  • 01 Maart 2014 - 20:50

    Daan:

    Hey Wieteke, leuk om te lezen dat je t zo gaaf hebt, wat heb je ook al een hoop gezien wat we lezen.
    Was vandaag nog even in de Hema, was lekker druk ik denk dat ze je wel missen hoor hihi.
    Geniet jij maar lekker daar, zo gaaf wat je allemaal meemaak zo"n andere wereld.
    Veel plezier verder!!
    Gr Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 6241

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 10 April 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: