Eerste dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wieteke Reep - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wieteke Reep - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Wieteke

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ben al weer een paar dagen op reis; tijd dus voor een eerste verslag! Donderdagochtend vroeg vertrok ik naar Schiphol. Ik had niet veel geslapen omdat ik toch best wel zenuwachtig was. Mijn moeder, haar vriend en mijn broertje zwaaiden me uit. De eerste vlucht naar Johannesburg ging prima. Erg luxe allemaal! Kreeg een dekentje, kussen en veel lekker eten en drinken. Heb tot nu toe alleen met goedkope vliegtuigmaatschappijen binnen Europa gevlogen, dus dit was wel even wat anders. De passagiers die naast me zaten waren ook erg aardig, gezellig mee gekletst. De man die naast me zat komt uit Zuid-Afrika en gaf me veel tips. Slapen lukte helaas niet, maar heb me prima vermaakt met lezen in mijn reisgids en heb een film gekeken. Om 22.00 landde ik in Johannesburg en mijn volgende vlucht ging pas om 06.00 's ochtends. Ergens gaan slapen was niet erg handig; had mijn bagage om 23.00 en moest om 04.30 alweer aanwezig zijn om in te checken. Dat werd dus een lange nacht op het vliegveld... Heb de hele nacht in de aankomsthal gezeten en voelde me ook niet erg veilig omdat er een tijd geen bewaking was en ik ze niet erg vertrouwde als ze er wel waren.

Vrijdagochtend kwam ik na een mooie vlucht eindelijk aan in Kaapstad. Vanuit het vliegtuig kon ik de stad al mooi zien. Het was 35 graden toen ik aankwam; toch best wel een verschil met Nederland. Ik werd opgehaald door Karen, een coördinator van het vrijwillgersproject. Zij bracht me naar het appartement en liet me ook nog wat van Kaapstad zien. Het is echt een prachtige stad! In het appartement aangekomen probeerde ik nog wat te slapen maar dat lukte niet echt. 's Middags ontmoette ik mijn huisgenoten: Dolly en Krissie. Zij werken voor hetzelfde vrijwillgersproject. Voor hen was het ook de eerste nacht in dit appartement omdat ze wat vervelende ervaringen hadden met andere appartementen. We hebben meteen een wijntje op het terras gedaan, erg gezellig. Het appartement ziet er prima uit! We hebben een woonkamer, een keuken, drie slaapkamers en twee badkamers. En een balkon met uitzicht op de Tafelberg! 's Avonds gingen we met de andere vrijwilligers van het project, die in een ander appartement zitten (Dion, George, Femke en Lisa), uit eten. Daarna op tijd naar bed gegaan, omdat ik toch wel wat slaap had gemist.

Zaterdag gingen Dolly en Krissie naar een markt toe. Ik wilde graag wat meer van de stad zien, dus ben naar de Company's Garden en het centrum geweest. De Gardens waren erg mooi! Ook nog even naar een museum geweest maar dat stelde niet erg veel voor. Het is niet te vergelijken met de Nederlandse musea; het is rommelig ingericht en er wordt nergens wat utigelegd. Maarja, het kost bijna niets en het is er lekker koel. Daarna ben ik naar het Kasteel van Goede Hoop gegaan, dat was best leuk om te zien! 's Avonds heb ik met Krissie Lion's Head beklommen. Het was een pittige klim, maar het was zeker de moeite waard! Het was heel erg mooi. We hebben de zonsondergang gezien en aan de andere kant de stad met volle maan. Het was erg druk, dus met het teruglopen stonden we in een soort file. We konden de weg terug van de berg naar het appartement niet meer vinden, maar een ouder echtpaar wilde ons wel even afzetten. Daarna hebben we snel gedoucht en zijn we uit geweest met Dion, George, Lisa en Femke. Eerst gingen we naar Longstreet en daarna zijn we naar een club op de 31e verdieping van een bankgebouw geweest. Erg mooi uitzicht en het was erg gezellig!

Zondag heb ik eerst wat dingen geregeld; ik moest pinnen, geld op mijn Zuid-Afrikaanse telefoonkaart zetten en een buskaart kopen. Toen dat allemaal was gelukt ben ik naar Dolly en Krissie gegaan die in Camps Bay al heerlijk op het strand lagen. Het was nog steeds erg warm (35 graden), dus het was wel lekker om bij de zee te zijn. Later kwam Karin ook naar het strand toe. Zij was al even in Kaapstad voor het vrijwilligersproject, maar moest naar huis omdat haar oma was overleden. Met z'n vieren zijn we terug naar het appartement gegaan en 's avonds hebben we lekker gegeten bij een Portugees restaurantje. Uit eten gaan is hier trouwens niet erg duur; voor een goedkope maaltijd betaal je maar 4 euro.

Maandag was mijn eerste dag op de basisschool! Karen bracht me naar de school en daar ging ik eerst naar het hoofd van de school; mrs. Engelbrecht. Een aardige maar pittige tante. Ze vroeg me naar welke klas ik het liefst wilde en ik kwam terecht in grade 4 (kinderen van ongeveer 9 jaar). De klas zit in een eigen lokaal maar voor de verschillende vakken hebben ze steeds een eigen docent. De docent die er 's ochtends was vroeg of ik met haar mee wilde gaan of bij de klas wilde blijven. Ik heb ervoor gekozen om bij de klas te blijven omdat ik de leerlingen graag wat beter wilde leren kennen. De klas is ingericht met groepjes en ik ben bij elk groepje even gaan zitten zodat ik de kinderen kon leren kennen en zij mij natuurlijk. Aan het einde van de dag had ik het gevoel dat ik nog niet zoveel heb kunnen doen of heb kunnen helpen. Het was natuurlijk nog maar mijn eerste dag, dus moet ook niet te snel oordelen. Na het vrijwilligerswerk weer lekker op het balkon gezeten met een wijntje en daarna hebben we heerlijk boboti gegeten in een restaurant! Het begon nu ook wat koeler te worden en wat meer te waaien; wel even lekker.

Vandaag, dinsdag, had ik mijn tweede dag op de basisschool. De kinderen hebben op een dag vier vakken: Engels, Afrikaans, aardrijkskunde/wereldoriëntatie en wiskunde/science. De vakken worden door verschillende docenten gegeven. Afrikaans lijkt best veel op het Nederlands! Soms praat ik ook Nederlands tegen de kinderen en praten ze Afrikaans terug. Sommigen beheersen het Engels nog niet zo goed namelijk. We begonnen vandaag met wiskunde. De docent is erg aardig en ik loop rond om de kinderen wat te helpen of even gezellig te kletsen. Ik heb een tijdje een jongen geholpen met oefeningen over klokkijken. Daarna kregen de kinderen Afrikaans. De docent van dat vak loopt de hele tijd heel hard te schreeuwen en er is een complete chaos. Erg vervelend voor de kinderen. Echt les wordt er niet gegeven; dus ik kan de kinderen wel veel individueel helpen. Heb met een jongen de zelfstandige naamwoorden geoefend. Ik weet niet of ze er veel van leren, maar de persoonlijke aandacht vinden ze in ieder geval erg fijn. Daarna hadden de leerlingen Engels. Die docent heeft de klas helemaal in de hand en het is dan heerlijk rustig. Veel leerlingen vroegen mij nu zelf om hulp; erg fijn. Na Engels kwam aardrijkskunde en die docent heeft de klas totaal niet in de hand. De kinderen zijn best druk en de docent probeert er wat bovenuit te schreeuwen. Vandaag sloeg ze ook veel kinderen met liniaal; erg heftig. Veel kinderen moesten huilen en ik wist niet goed wat ik moest doen. Ik schrok heel erg en probeerde sommige kinderen wat te troosten. Om 2 uur werd ik opgehaald en heb ik er even over gepraat met Dolly, Krissie en Kevin (ook van het vrijwillgersproject). Dat deed me goed en ik begreep van Kevin dat het wel vaker gebeurt en ik er niet zoveel aan kan doen. Later sprak ik met een andere vrouw van het project en zij vroeg me om het in de gaten te houden. Misschien kan zij er wat mee als dit vaker voorkomt. Ze vond dat ik de docent er niet op moest wijzen omdat ik daar dan niet meer normaal op die school kan zijn. Maar als het vaker voorkomt, gaat zij met mrs. Engelbrecht praten. Dat gaf me wel een prettig gevoel. Net weer even lekker op het balkon gezeten en zo ga ik met Krissie boodschappen doen en koken.

Ik vind het hier geweldig! Wel even een vervelende ervaring gehad, maar hoop dat dat goedkomt.

  • 18 Februari 2014 - 18:28

    Simone:

    Ha die Wiet, fijn dat de reis goed verlopen is ! Je kunt weer trots op jezelf zijn ! Zojuist de foto op facebook gezien, wat een geweldig uitzicht !!! En dat een paar weken lang...niet verkeerd ! Heel veel succes met lesgeven... Dikke kus van ons !!!

  • 18 Februari 2014 - 18:35

    Mirke:

    Heel leuk om zo je verslag te lezen! En wat heb je al veel gedaan/ meegemaakt in die paar dagen. Dat beloofd nog wat voor de rest ;)

  • 18 Februari 2014 - 18:43

    Romy:

    Hoi Wieteke,
    Fijn om wat van je te lezen!
    Ben blij dat je een goede reis hebt gehad en dat je leuke huisgenootjes hebt!
    Ik lees al dat je daar een hoop kunt leren over klassenmanagment. En de docenten ook!
    Als je niet maar niet in Nederland als je weer voor de klas staat de kinderen met linialen slaat als ze niet luisteren ;) Hihi.
    Fijn dat je aandacht aan deze leerlingen kunt geven. Lijkt me een heel mooi gevoel.

    Veel plezier! XX

  • 18 Februari 2014 - 19:05

    Rinze Jager:

    Mooi reisverslag Wieteke. Wij kijken nu al uit naar het vervolg.

    groetjes van 0 en 0.

  • 18 Februari 2014 - 21:09

    Lia Van Kleef:

    Hai Wieteke,

    Wat leuk om te lezen! Ik blijf je volgen hoor. Veel plezier nog.
    Groetjes

  • 18 Februari 2014 - 22:15

    Evelien:

    Dat is wel even andere didactische koek! Mooi verslag, ik waan me helemaal in Kaapstad :) Veel plezier, lekker wijntjes drinken en alles meemaken, ik kijk uit naar je volgende verslag!

  • 19 Februari 2014 - 10:54

    Marion:

    Lieve Wieteke, wat een uitgebreid verslag zeg! Wat fijn om zo op de hoogte te blijven
    van al je ervaringen en wat je allemaal onderneemt, zowel positief als negatief.
    Fijn dat je goed contact hebt met de andere vrijwilligers.
    En wat heerlijk dat je het daar zo geweldig vind, dat doet me goed en ik geniet zo heerlijk met je mee
    vanachter mijn laptop. Wieteke, heel veel succes verder en geniet van al het moois.
    Veel liefs, mam XXX

  • 19 Februari 2014 - 13:30

    Lida:

    Hoi Wiet
    Heftig is dat hoor, dat schreeuwen, slaan en die chaos. Zeer herkenbaar!
    Leuke leeftijd, 9 jaar.
    Wel enorm fijn dat je mensen om je heen hebt om er over te praten.
    Als je Mrs., Elliott, grade R, tegen komt, wil je haar vooral de groeten doen?

    Ook erg lekker het mooi weer daar. Misschien wel een beetje te warm....

    Veel succes daar en groetjes. Ook van Adri.

  • 20 Februari 2014 - 07:54

    Daan:

    Hoi Wieteke, je maak al leuke dingen mee, goed dat je reis en alles goed is verlopen.
    Leuk om je verslagen te lezen en wat je meemaak daar, je zit in zo"n andere wereld, voor ons moeilijk voor te stellen, des te leuker om te lezen.Niet verkeerd de temperatuur bij jou 35 graden,heerlijk.
    Geniet ervan en ik blijf je verhalen volgen, LEUK!!!
    Groetjes van Daan.

  • 21 Februari 2014 - 17:19

    Dea:

    Hoi Wieteke, wat leuk dat het zo lekker gaat en ook nog dat het weer zo mooi is. Ik blijf je verslagen ook volgen en kijk uit naar wat je allemaal mee maakt. Het is wel een totaal andere wereld als ik zo lees wat je beschrijft. Geniet van alles en steek de kinderen een hart onder de riem.

    Groetjes

    Dea

  • 24 Februari 2014 - 10:32

    Linda (namens Teachers For Africa):

    Hai Wieteke,

    Leuk om te lezen dat je al zoveel van de stad hebt gezien. Wel heftige cultuurverschillen op school, ik hoop dat dit allemaal op zijn pootjes terecht komt en mocht het niet vanzelf oplossen, dan horen Carine en ik het graag van je! Misschien kunnen wij dan nog iets doen...

    Fijn om te lezen dat je al samen met de rest van de deelnemers leuke dingen aan het doen bent. Zo te lezen hebben jullie het heel erg naar jullie zin!

    Groeten, Linda (namens Stichting Teachers for Africa)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 6245

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 10 April 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: